Gearriveerd - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu Gearriveerd - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu

Gearriveerd

Door: Demon Kalal

Blijf op de hoogte en volg Loek

04 November 2012 | Vietnam, Hanoi

Deel 2 (1 was de voorbereiding) ging vrij voorspoedig. Je stapt in een vliegtuig. Je gaat een film kijken en je valt in slaap (tjaa, ik blijf een Dalman). Je kijkt nog een film en je valt wederom in slaap.

Aankomst Vietnam dreigde kortstondig moeizaam te gaan. Van alle toeristen die een visum kochten werd er 1 paspoort uitgehaald en die ging met een streng kijkende meneer mee naar 8eren. Na ruim een kwartier kwammie terug, ogenschijnlijk nix aan het handje. Ik kreeg mun stempels en kon doorsjouwen.

Een klein uurtje in een auto rondgereden en aangekomen in downtown Hanoi. Een gebied dat schreeuwt: "Neem mij." Dat zallik dra gaan doen. Eerst een plefje.

• 04 November 2012 - 12:06

Kairsutra:

Wat!? De klojo is er al! Ik ging je net een goede reis wensen, stapt ie al uit het vliegtuig. Ach, dat was etappe 1. Geen producten van je gele monster? Al een fiets gezien?
    Goede reis, pedaleur!

• 04 November 2012 - 14:12

Retep Vosnul:

Mooi werk!
    Nu even over iets belangrijks.

Het blijkt dat mijn niet onaanzienlijke verzameling naslagwerken over bier toch enige Vietnam-vormige hiaten bevat. Geen enkele Vietnamese "plef" in de boeken. Nu is een korte speurtocht op de intarwebs voldoende om dit euvel te verhelpen. Natuurlijk heeft Vietnam een rijke "bia" cultuur! Ze schrijven het zelfs zoals wij het uitspreken, bia! (met een ongeschreven "H", dit zal nog belangrijk worden).

Naast de goedkope tap (bia hoi == fris bier) zijn er bij Na-Noi een paar lokale bieren/brouwerijen te zijn waarvan je er zeker 1 niet missen mag.
    Het 333 (be be be) bier is volgens google erg populair en Bia Ha-Noi zal je ook wel tegenkomen.

Echter, de plef die je echt even moet meepikken is een brouwsel van een door lokale door Carlsberg overgenomen brouwerij. Dit Ha-Noi bier heet Halida (met de "H" onuitgesproken).

Groeten,
    Peter.

• 04 November 2012 - 16:12

Demon Kalal:

Bai-Hanoi = zoet. Moeizaam zelfs. Moet wel meegeven dattut mun eerste was. Die 333 isser 1-tje die je zo heerlijk laat wegglijden. Thang Long smaakt meer naar bier, wat bitterder, dur is hier niemand, behalve ik, die dat besteld. Er staan meer op de kaart, zal ze allemaal aan 1 testje onderwerpen.

Als een bier Halida heet moet IK het zeker vinden !!! Net ff gegoogled. Dat gaat zijn best doen.

• 04 November 2012 - 17:22

(H)alida:

The Pride of Vietnamese Beer:)

halida.png

• 04 November 2012 - 17:52

Retep Vosnul:

Niets mis met de biercultuur aldaar. Gezien de taal welk instaat is om het gegeven van bier en biercultuur in twee lettergrepen zo volledig en pakkend samen te vatten : BIA HOI!

• 04 November 2012 - 18:17

Hein:

Hoi hoi hoi Loek is in Hanoi.
    Mooimooi [klinkt best Vietnamees]Loek!!!

Je bent er inderdaad lekker snel. Windje mee? Kortere omweg?
    Als je al die bieren gaat proeven is het straks: oi oi oi Loek is lazerus in Hanoi.

We hebben ook je telefoonnummer, 14 cijfers, is vast wel 1 goeie bij.

Het is nu 12 uur 's nachts bij jou, welterusten

Miek Hein