Veel kilometers, weinig opgeschoten - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu Veel kilometers, weinig opgeschoten - Reisverslag uit Mai Châu, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu

Veel kilometers, weinig opgeschoten

Door: Demon Kalal

Blijf op de hoogte en volg Loek

10 November 2012 | Vietnam, Mai Châu

Heden ochtend op tijd vertrokken. Eerste 15 km van 1 leien dakje. Als ik de rivier zou blijven volgen zou er nix mis kunnen gaan. Plots ging de weg steiler en steiler. Ach, linx van mij ligt een dal, daar zal de rivier wel liggen.

Op een bepaald moment gaak steeds langzamer en langzamer, alsof de rem constant remt. Nix te zien. Weer stukkie fietsen. Ik kom niet meer vooruit. Bagage eraf en wiel recht zetten. Tijdelijk gaat het beter, maar nog steeds bergop. Wanneer ik een traditionele Vietnamees huis zie (op palen) stop ik en ga verder klooien. Bagage voorop ??? Nix werkt. De bewoners hebben mij een tijdje zien klooien en besluiten mij uit te nodigen voor een koppie thee.

Ik teken mijn fietsprobleem op papier en ze knikken. Vervolgens pak ik de kaart. Tezamen komen we er uit dattik GRANDIOOS fout ben gereden. Zit midden in eoa natuurpark. Doorgaan schijnt geen optie te zijn, althans dat gebaren de locals.

Heb zin om mijn fiets van de berg af te gooien, maar besluit toch maar terug te gaan. Pas DAN valt mij op hoeveel km ik reeds geklommen heb. Een lange fijne afdaling volgt.

Ik eindig 15 km van alwaar ik gestart ben.

Wanneer ik voor een guesthouse sta en het gebaar van slapen maak komt er een dame naar beneden. Ze wil mijn haar gaan knippen. De guesthouse = ook een kapper. Voor ik het weet staat er een horde dames om mij heen. Zij spreken enkel Vietnamees en ik ook niet.

Het is een bizar dorp dat niet uitnodigt tot een avondwandeling. Gelukkig kannik bij de buren eten. Wederom soto (begint eentonig te worden, maar wel voedzaam en dat is wat geldt). Na een paar happen krijg ik een soort Vietnamese Oeso. En nog 1. En nog 1. En... Ik word aangemoedigt om bij de uitbater aan tafel te komen. Eerst mijn "eigen" voedsel, daarna ook nog met hen meegegeten: rijst, kip en een soort spinazie. 

2 maaltijden, 1 bier en genoeg Oesoos kost mij uiteindelijk 40.000 vnd, dan lul je niet meer. Ik kneep um wel, want een ATM zou staan in het plaatsje alwaar ik heen wilde en de hvh cash begon te slinken.

Momenteel praten een 4-tal Vietnamezen tegen mij. Zouden ze echt niet begrijpen dattik er geen reet van begrijp ??? Ik denk het niet.

Tijd om te gaan pitten.

  • 10 November 2012 - 18:34

    Hein:

    Hey Loek, uit jouw beschrijving zijn het gewoon gewillig te betalen meiden!!!

    En die fiets !!!!!! ruil hem in, indien mogelijk met zwaardere assen en goeie versnellingen.

    Probeer ergernis uit te sluiten, dan maar een paar centen kwijt.


    Groet ennu, mooi foto's!!

  • 10 November 2012 - 19:03

    Jenny:

    Thanks. Elke keer als ik een verslag van jou lees krijg ik een grijns op mijn gezicht. Vanwege gebeuren, maar ook dankzij je schrijfstijl. Geniet ervan avonturier. Once in a lifetime enzo.

    Groetjes Jenny

  • 11 November 2012 - 00:47

    Retep Vosnul:

    40.000 dong. Dat is... nog geen 2 euro?
    Gewoon een paar miljoen pinnen! EN FOTO MAKEN ALS HET UIT DE ATM KOMT!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Mai Châu

Hanoi - Bangkok

Fietsend, bussend en treinend van Vietnam, via Laos naar Thailand.

Recente Reisverslagen:

02 December 2012

Epiloog

30 November 2012

Afscheid

29 November 2012

Nam Tok

28 November 2012

Sacrilège

27 November 2012

Brug, deel II
Loek

Actief sinds 07 Okt. 2012
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 28251

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 01 December 2012

Hanoi - Bangkok

Landen bezocht: