Modder, liefde en een goede bekomst - Reisverslag uit Thiết Trà, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu Modder, liefde en een goede bekomst - Reisverslag uit Thiết Trà, Vietnam van Loek Dalman - WaarBenJij.nu

Modder, liefde en een goede bekomst

Door: Demon Kalal

Blijf op de hoogte en volg Loek

11 November 2012 | Vietnam, Thiết Trà

Na een enorme regenbui (zie foto vorig verslag) en een ontbijtje (u raadt ut al, soto) deed ik rond 0914 uur een poging V. Mông te verlaten. Een plaatsje zonder verharde wegen. Op zich geen boeiende info, enkel het had een beetje gesputterd. Het dorpje dankt haar bestaan aan een bamboe-industrietje. Linx en rechts van de weg fabriekjes die "iets" met bamboe doen. De grootte varieert van staven tot een meter of 8 tot stokkies om mee te eten. Zaagmachines staan her en der in het wild. Het spul wordt gedroogd, genat, bespleten, gespiest, geschaaft en bewierookt. Vrachtwagens, van hele moderne tot prehistorische (pre 2-tact) rijden af en aan. De weg door het dorpje gaat op en neer met hier en daar een kuiltje (mag geen naam hebben en zowel dan versta ikku niet). Ook zaggik een steentje liggen, of was dat een fatamorgana ???

Wederom reed ik fout, maar na een halfuurtje (en dat voor een dorpje van ca. 1.447 inwoners) vond ik de juiste afslag. Pas later die dag kwammik er8er dat de plaatsnamen op mijn kaart niet corresponderen met de werkelijkheid. Zo issut de afgelopen dagen ook al vaker moeizaam verlopen.

De te nemen route ligt langs een en rivier. Deze glijdt soepel tussen de bergruggen. De belendende weg meandert zowel in het horizontale als het verticale vlak langs langs die, af en toe woeste, stroom water.

Oude liefde roest niet. Hoe zit dat met gekochte (en korte) liefde ??? Ze 
piept, ze knarst, ze sputtert (tegen), ze trapt op de rem, ze slingert, ze mokt, ze ... Ben nog niet zo heel lang geleden in het huweluxbootje gestapt, dus ... Dus wat eiglux, dus ben nog onervaren. Nukken hebben is 1, maar er zijn toch grenzen ??? Bergop werigert ze. Heel af-en-toe vergeet ze het en dan lijken wij 2en geschapen voor elkander. Schijn bedriegt en zoals in vele huwelijken, wint ZIJ. Op een of andere manier moet ik haar verlaten, of haar in therapie doen, of... Vandaag heppik haar nodig en zet een grote glimlach op.

Het bleek geen lokaal buitje. Het zand op de weg is verandert in een klassieke blubsie. Verder zorgen de kuilen, de scheuren en het steenslag ook niet voor een Carrera-race-baan. Ik meldde reeds dat zij niet meer bergop wil, hetgeen lopen betekent. De route is af-en-toe zo steil en glad dat ik slechts schuifelend vooruit kom.

Het mooie aan bergoppen is, dat er ook... idd !!! Bergaf laat ze de teugels [lees: remmen] zo nu en dan wat 44. Een werk-in-uitvoering doemt plots [dat is wat overdreven, maar zo nu en dan moet je de werkelijkheid een beetje bijkleuren] op. Grote plassen met modder MOETEN genomen worden. Failue is NOT an option. Ik ben de spoorvorming van de Grunniger klein gewend en zie mijzelf na een meter of 13 grandioos op mun smoel gaan. De prut blijkt zo z8 dat er "nix" aan de hand is. Onwillekeurig ga je toch langzamer fietsen, bijna viel ik om, bijna.

Wanneer ik in een stadje de weg vraag, blijk ik reeds op plaats delict te zijn. Een meevaller. Iets na 2en. Dat kan slechter. Meld mij bij de eerste de beste guesthouse en krijg al direct spijt. De eigenaar ziet er uit als een 2e rangs kaptein, van het leger van Ho Chi Minh, uit vervlogen dagen, gespeeld door een slechte acteur uit een film uit 1971. Tiz vakantie, dus wat zallik mij druk maken, heb een eigen hok op een heuveltje en ruimte om de was te doen.

Plan is komen bovenborrelen om morgen met de bus naar de grens met Laos te gaan. 88 km met deze fiets is een slecht plan. Bestel een biertje in het stadje met als doel direct te vragen OF en HOE LAAT er bussen die kant op gaan. Na enig geklooi weet ik dat die er NIET zijn. Moed zak schoen. Terug naar de kaptein, wellicht heeft hij betere info. In 2e instantie = ie zo slecht nog niet en al snel krijg ik alle info die ik wil. EN... hij vraagt of ik bij hem wil eten. Bof, plan.

Resterende tijd gebruikt wat pix te schieten en terug naar guesthouse. 7 uur zou er gegeten worden. Rond 1827 uur besluit ik toch maar te gaan douchen. Rond 1829 uur sta ik in mun blote reet mun tanden te poetsen wanneer er plots een jochie 8er mij staat. Hij schrikt, maakt snel het gebaar van eten en rent weg.

Op een tafel van ca. 27 cm hoog en 2 bij 5 meter word ik ge8 in kleermakerzit plaats te nemen. Gans de familie komt er bij zitten ennik heb heerlijk gesmikkeld. Niet conform de adviezen die ik had meegekregen, maar als je dit zag... vul maar in. De kaptein-trekjes komen af en toe nog in hem naar boven, maar bovenal gewoon een goede peer en gastheer. Wanneer er op de tv (die loeihard stond) HCM langs komt, met bijbehorende muziek begint ie zelfs mee te zingen. Hattik ut toch niet zó slecht geschoten :-). Uitleg geven dat je diabetes hebt blijkt lastig. (Dat spuiten keek de familie Kaptein wat vreemd bij op.) Gelukkig doet google.translate wonderen. Met het tabletje (toch) bij de hand eindig ik het diner spelletjes spelend met de kidz van de kaptein.

  • 11 November 2012 - 16:03

    Retep Vosnul:

    Ik had al een vermoeden dat het niet lang zou duren voordat je toch de lokale cuisine zou gaan proberen. Niet direct, eerst even acclimatiseren en dan rustig aan de gastronomische cultuur gaan samplen! Advies is een ding, maar als je toch zo veel mogelijk van een land en zijn mensen wilt ervaren, dan zal het eten daar toch echt deel van moeten uit maken. Dat advies is voor de zon zoekende kuuroord toeristen die een paar honderd meter wandelen rond het hotel al een avontuur vinden.

    Ik het ergste geval heb je straks een beetje een nabrader op de fiets. Dat kan alleen maar helpen berg op!

  • 11 November 2012 - 16:46

    Hein:

    Hey Bugno en/of Sven Nijs!!!

    Kan je ook fietsen met plu boven hoofd? Tijdens eventuele duikeling kan je rustig glijdend verder modderen. Plan met bus niet echt slecht plan. Misschien kan je je vietcong fietsie ruilen tegen een Laosiaans superbike.

    Gelukkig doe je een vakantietripje, haasten hoef je je niet. In tijdnood-vliegtuig-Bangkok halen is middels openbaar vervoer te tackelen. Gewoon doen.

    Groet Miek en Hein

  • 11 November 2012 - 19:46

    Janosh Perikter:

    Die hoed is werkelijk waar zwaar okee! Past helemaal in verhaaltraditie over de ontdekkingen in het verre Indo-China. Nu is het alleen nog zaak om Blotepote Peter te vinden. Mocht dat niet lukken dan vertel ik je daar wel over bij terugkomst. Kairsutra weet wel over wie ik het heb.
    Niw, verhalen uit oosten staan in schril contrast met belevenissen hier. Dit is een oneerlijke wedstrijd. Verwacht wordt daarom wel dat je ons enig inzicht gaat verschaffen over inheemse keuken. Al is het maar de onvermijdelijke soto.

    Groet, Janosh

  • 13 November 2012 - 11:50

    Kairsutra:

    Pel die bananen! Zeef dat zand! Janosh heeft gelijk. Bij de foto van een paar dagen geleden zag ik je rugzak achterop de fiets al aan voor een uit de kluiten gewassen kachel.

    dk

Tags: modder, kaarten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Vietnam, Thiết Trà

Hanoi - Bangkok

Fietsend, bussend en treinend van Vietnam, via Laos naar Thailand.

Recente Reisverslagen:

02 December 2012

Epiloog

30 November 2012

Afscheid

29 November 2012

Nam Tok

28 November 2012

Sacrilège

27 November 2012

Brug, deel II
Loek

Actief sinds 07 Okt. 2012
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 28247

Voorgaande reizen:

03 November 2012 - 01 December 2012

Hanoi - Bangkok

Landen bezocht: