Tijd voor een fiets - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Loek Dalman - WaarBenJij.nu Tijd voor een fiets - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Loek Dalman - WaarBenJij.nu

Tijd voor een fiets

Door: Demon Kalal

Blijf op de hoogte en volg Loek

16 November 2012 | Laos, Luang Prabang

Weer een dagje bussen. Geeft niet echte een spannend verhaal. De bus is beduidend moderner dan de vorige keren. Toch krijg ik zo het gevoel dat "Spinal Tap" film van de week is.

Na een halfuurtje begint de bus behoorlijk stinken. De chauffeur klooit wat met z'n versnellingsapparaat en hij zet de bus langs de kant. Hij stapt uit, trekt een klep aan de zijkant open, klooit wat en geeft een trap tegen de bus. Hij stapt in en rijdt verder. Dit tafereel maken we (wij de passagiers) 4 keer mee.

Maar ook nu wordt er gestopt voor lunch. Een plek waar zowel Laotianen als touristen in mini-vans komen. Er is derhalve voer voor blanken en voor aziaten. Ik ga bij mijn nieuwe vriend Vieng zitten en geef aan dat ik hetzelfde wil. Plakrijst in een bamboe mandje, ketjapprut met chili's om de rijst in te dopen [eten met je handen], kippepoot, bizar stuk [niet aangebrand] zwart varkensvlees, groentebouillon & pittige roergebakken groenten. Ik heb wel eens minder geluncht.

Vnaavnd neemt Vieng mij mee naar een restaurantje met "dillisjus foet" en uitzicht over de Menkong-rivier. We zullen zien, we zullen zien.

Ik heb gebeld, hij nam niet op. Deze jongen heeft regelmatig voer nodig dus dat is hij alleen maar gaan nuttigen. Naast mij wel 2 amerikaanse dames. Ik móet de watervallen gaan bekijken. Als dat zo door gaat word ik nog een expert op dat gebied.

Zo teruglezend wordt het echt tijd voor een fiets. Luang Prabang is een grote plaats dus wellicht gaat dat lukken.

• 16 November 2012 - 18:22

Loek Dalman:

Golfkarretjes werden alhier ook getipt. EN blijf niet beneden hangen, maar klim naar boven. EN er schijnt 1 fatsoenlijke fietsenboer te zijn. EN Dave van Ronk heeft ook een nummer gemaakt over Luang Prabang.

• 16 November 2012 - 18:23

Rijkes:

ooh,

aangekomen in Luang Prabang, dan kun je eindelijk fietsje goed gebruiken ( hoewel mijns inziens het overschakelijken naar een gemotoriseerde toch iets slimmer is. Watervalletjes valt te fietsen, is 25 km en redelijk vlak wegdek dat beetje op en neer gaat. Terug weg dat ding maar weer op een busje gooien en zo terug gaan richting LP. En inderdaad, waterfalletjes zijn grappig maar ook niet meer dan dat. Geloof dat alle toeristen dat aandoet dus je kan je wel indenken hoe het er uitziet. Hmm dan zit je dus nu wel met het idee ga je richting zuid of west. Zou fietjse maar eens op een bootje flikkeren en met het bootje over de mehkong richting gouden drie hoek gaan. Is weer eens wat anders dan een busje

nou veel tempel plezier aldaar